יום שני, 26 בספטמבר 2011

סימני פיסוק - נקודה ופסיק

את הפוסט הזה אני כותבת לבקשתו של חבר לעבודה, קידי.

יש הרבה חוקים בכל מה שקשור בסמני הפיסוק, אני אכתוב כאן קצת על החוקים המתייחסים לנקודה (.) ולפסיק (,).

כללי הפיסוק שונו ע"י האקדמיה ללשון העברית מאז שאני למדתי דקדוק ותחביר בביה"ס, ובכל זאת כמה חוקים נשארו ועליהם אכתוב.

נקודה
נקודה שמים בסוף משפט. המטרה היא לסמן לקורא לעצור.

פסיק
הפסיק נועד ליצור הפסקה במשפט, אולם לא לסיים אותו.
פסיק יבוא בכמה מקרים:

1. בין חלקים מאוחים במשפט כאשר אין ביניהם ו' החיבור. מה זה חלקים מאוחים אתם שואלים? חלקים מאוחים הם הפירוט של משהו שאני מדברת עליו במשפט.
למשל:
בקלמר יש לי עט, עפרון, מחק ומחדד.
עט, עפרון, מחק ומחדד הם הפירוט של מה שיש לי בקלמר.
שימו לב, בין מחק ומחדד אין פסיק, כיוון שמופיעה ו' החיבור. בין יתר החלקים המאוחים מופיע פסיק.

2. פסיק מפריד בין הסגר ליתר המשפט.
מה זה הסגר? הסגר הוא הערה קטנה בתוך המשפט.
למשל:
אין טעם, לדעתי, ללכת למשחק מחר.
לדעתי - זהו ההסגר במשפט.

3. פסיק מפריד בין התמורה במשפט.
מה זאת תמורה? תמורה היא חלק במשפט שמהווה שם נרדף או לוואי לשם עצם במשפט.
למשל:
נשיא המדינה, שמעון פרס, ביקר אתמול בצרפת.
שמעון פרס, הוא התמורה של נשיא המדינה. אפשר להחליף בין התמורה לשם או להשמיט אותה מהמשפט מבלי לפגוע במשמעות המשפט המקורי.

4. פסיק מציין פנייה במשפט.
למשל:
משה, למה אתה לא יושב על הכסא?
המילה משה מציינת את הפנייה במשפט.

יש מקרים נוספים בהם משתמשים בפסיק במשפט, אולם הם מחייבים היכרות מעמיקה עם חוקי התחביר העברי שלא אפרט אותם כאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה