יום ראשון, 3 ביוני 2012

פְּלִשְׁתִּים עָלֶיךָ שִׁמְשׁוֹן

עופר פנה אלי עם השאלה הבאה: 
שלום לך , יש לי ויכוח עם חברה שלי , איך אומרים שיער "צומח" או שיער "גדל"?

לא הייתי בטוחה ולכן כמו במקרים אחרים שאני לא בטוחה - אני בודקת את המקורות.

הדמות המקראית המוכרת לנו ביותר בהקשר של שיער היא שמשון, שחוץ מזה שהיה גיבור היה גם שופט בישראל ונזיר, שאסור לו לגזור את שיער ראשו. ובספר שופטים פרק ט"ז, פסוק כב כתוב:"וַיָּחֶל שְׂעַר-רֹאשׁוֹ לְצַמֵּחַ, כַּאֲשֶׁר גֻּלָּח"
אבל זה לא המקום היחיד בו מוזכר השורש צ.מ.ח עם שער.

פעם ראשונה מוזכר השורש צ.מ.ח בהקשר של שיער בספר ויקרא, פרק י"ג פסוק ל"ז:

"וְאִם-בְּעֵינָיו עָמַד הַנֶּתֶק וְשֵׂעָר שָׁחֹר צָמַח-בּוֹ נִרְפָּא הַנֶּתֶק טָהוֹר הוּא וְטִהֲרוֹ הַכֹּהֵן"
ופעם נוספת עם השורש ג.ד.ל בספר במדבר , פרק ו פסוק ה:

"כָּל-יְמֵי נֶדֶר נִזְרוֹ תַּעַר לֹא-יַעֲבֹר עַל-רֹאשׁוֹ עַד-מְלֹאת הַיָּמִם אֲשֶׁר-יַזִּיר לַיהֹוָה קָדֹשׁ יִהְיֶה גַּדֵּל פֶּרַע שְׂעַר רֹאשׁוֹ"
אז זה מה זה אומר? אפשר להגיד גם שיער צומח וגם שיער גדל. שתי הצורות נכונות. 
והעיקר - שלום בית.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה