יום רביעי, 5 בספטמבר 2012

מה ההבדל בין תבן לקש?

חברה שאלה אותי מה ההבדל בין תבן לקש.
שאלה טובה. בעיקר משום שאיני יודעת את התשובה וזה אילץ אותי לחפש אותה.

כדי להבין - פניתי למקורות:
בספר שמות, פרק ה' פסוק יב: " וַיָּפֶץ הָעָם, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם, לְקֹשֵׁשׁ קַשׁ, לַתֶּבֶן."
ולפני כן, בפסוק ז: " לֹא תֹאסִפוּן לָתֵת תֶּבֶן לָעָם, לִלְבֹּן הַלְּבֵנִים--כִּתְמוֹל שִׁלְשֹׁם:  הֵם, יֵלְכוּ, וְקֹשְׁשׁוּ לָהֶם, תֶּבֶן."
מכאן למדים שני דברים: הראשון זה שמתבן היו בני ישראל מלבנים לבנים כאשר עבדו במצרים. זאת אומרת, השתמשו בתבן כחמר בנייה.
השני - השימוש בקש לתבן - כלומר, אם קוששו קש עבור התבן, מדובר בשני דברים שונים ולא במילים נרדפות.

תבן הוא מזון לבהמות - לבן, אחי רבקה נותן תבן ומספוא לגמלים של עבד אברהם: בראשית פרק כד, פסוק לב: "וַיָּבֹא הָאִישׁ הַבַּיְתָה וַיְפַתַּח הַגְּמַלִּים וַיִּתֵּן תֶּבֶן וּמִסְפּוֹא לַגְּמַלִּים וּמַיִם לִרְחֹץ רַגְלָיו וְרַגְלֵי הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אִתּוֹ"

אבל כל זה לא הבהיר לי מה ההבדל בין תבן לקש, ולכן חיפשתי בעוד כמה מקורות.
המקור הראשון באתר אוצר השמות ולפיו תבן הוא שיבולי הדגן וקש הוא קצות השיבולים הנשארים על שורשם לאחר הקציר.
כלומר הקש הוא הגבעול היבש של הדגן ממנו נלקחו הגרעינים (מתוך ויקיפדיה).
עוד על ההבדלים בין תבן לקש אפשר לקרוא באתר בי"ס שדה כפר עציון.



3 תגובות:

  1. לא מדוייק
    עיין רש''י מסכת שבת לו :
    וכן רשי שמות פרק ה-ז
    וכן רש''י ישעיה לז-כזפירוש שדמה
    וכן מהר''י קרא
    ויש עוד הרבה מקומות נא לחפש על זה הדרך ולא לעשות לימודים לבד אלא להעזר בגנרלים ובדוקטורים שלנו הם גדולי הדודרות

    השבמחק
  2. וכן עיין מלבי''ם שמות ה-ז
    ועיין ב ר''אם{המזרחי} שהקשה ממקושש עצים
    וכן יאכלמו כקש והבן... ומביא ראיה מהרד''ק
    ובכל המקומות הנ''ל עיין ברש''י אשטובל''א בלע''ז
    וצריך לעיין עיין בכל עשרות מפרש''י
    עד כאן ואכמ''ל

    השבמחק
  3. בכל אופן רש'י בגמרא פ' כירה רק רוצה לומר מה נחשב קש שאין בעירתו מרובה ולכן אין קשור בין מחובר לשאינו לכן כותב כל דבר הנגבב
    {אמנם בספר אהל מועד כתב בדומה למה שכתב המע{א}יר הראשון אך בתוספת עיון שונה הוא ותבן הוא מאכל הבהמות! א''כ מה נדחק שקש הוא רגלי השבלים ומדוע נקרא קש?!} ורשי מובן על כל אופניו כי אף שאמר בפי' הגמ' זנבות השבלים
    כבר הסביר בפי' התורה כי כל דבר הנקשש קרוי קש וא''כ גם מקושש עצים נקרא קש
    ולכן כתבה התורה קש לתבן ותרגם המתרגם לגילי
    ועיין שם בתוס' שהקשה אך למעיין בדברי הגר''א ובמלביים הכל מיושב
    וכן עיין רמב''ם כלים {כדומני פי''ז}
    וכאן אפרוש ולא נאריך יותר

    השבמחק